donderdag 18 augustus 2016

dag 122: 94.6kg



We geraken dichter bij de bmi van 30 wat voor mij tussen de 93 en 94 ligt. Dus letterlijk nog 1 kg te gaan en ik ben niet meer obees. Welk ik nog steeds een afschuwelijke benaming vind, en door de manier waarop het gezond en ongezond als zwart wit aftekent het echt demotiverend werkt.

BMI (queteletindex) : bedenkingen
bmi is een statistische berekening waarbij mensen ingedeeld kunnen worden volgens hun gewicht, en het wordt ook daarwerkelijk gebruikt.

Zoals bij een queteletindex van boven de 40 en een leeftijd tussen de 18 en 65 jaar komt men in aanmerking voor een bariatrische chirurgische ingreep (55jaar en bmi 43, ja schandalig eigenlijk als je ziet dat ik nu onder de 30 ga duiken)

Hoe geraak je aan de grenzen van gewicht, als het statistisch is dan zou de gemiddelden bepalen wat de grenzen zijn.

In 1998 is de BMI norm voor overgewicht verlaagd van 27+ naar 25+. Wat als gevolg heeft dat nu 50% van de belgen overgewicht hebben terwijl het gemiddelde rond de 25 ligt. 1 op 8 heeft zelfs een bmi boven de 30 (ik dus ook nog)

Mijn eigen planning is halverwege tussen zwaarlijvig en gezond te geraken, wat overeenkomt met zo'n 85 - 86kg. En dat is voor dit jaar. Of ik volgend jaar nog lager wil gaan zullen we dan wel zien.

Dus ben ik nog steeds veels te zwaar en ongezond !!! 

Wederom zo'n voorbeeld dat statistische gegevens alleen gebruikt mogen worden in hun context en dat hier de bmi uit zijn context getild wordt naar iets waar het nooit voor gebruikt mocht worden.

Ik ben nu bijna 40kg afgevallen, dus ben ik stikke fier  op mezelf, en vind ik dat ik dat zeker mag zijn. Ik beweeg beter, kan kleding in mijn maat kopen, voel mezelf (als ik genoeg eet) goed. Nu nog even verder om onder de 90 te geraken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten